Alla inlägg den 16 april 2009

Av Ingrid - 16 april 2009 21:01

Inte min bästa dag kanske, men vädret var i alla fall härligt igen :) Tilla har börjat slarva lite på agilityn. Idag lyssnade hon inte alls så bra till min handling som hon brukar göra. Men jag ska försöka att inte att inte ta det på för stort allvar och istället lägga krut på lydnaden :) "Rutan" går frammåt som det ska. Jag har valt att köra med att hon skall springa till rutan och stanna självmant istället för ett frammåtsändande där jag säger stopp, det blir för svårt för att jag ska palla med det.

Hade även tänkt o lägga mer energi på klickerträningen. Vill att hon ska erbjuda fler beteenden när jag tar fram klickern, det är ju trots allt det som är meningen med klicker. Jag började smått idag och klickade när hon satte sig, lade sig, spelade död, duttade, bugade, snurrade, men mycket mer ville hon inte. Jag klickade max 1 - 2ggr för varje sak så att hon genast skall erbjuda nya, som hon redan kan.

Skall också försöka klicka in mer "nej" så att det får en mer betydande mening. "Nej" betyder "avbryt genast", inget obehag eller så, utan som ett helt vanligt trick ungefär.

Vippen i agilityn ligger också på mållistan men annars är det inget mer som jag hade tänkt att fokusera på.


Så det blir alltså:

¤ Rutan

¤ Klickerbeteenden

¤ "Nej"

¤ Vippen


Låter bra!

Slänger in en "rolig" länk som visar hur man alternativt också kan visa hund på utställning...

http://www.youtube.com/watch?v=OO4qdmPBt5w


Gonatt kära bloggläsare


Dagens I-landsproblem: TV eller dator? Det e frågan...

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vad tycker du om prefixet "Taggade Tassar"?
 Jättebra! Jag gillar det.
 Bra, lätt att komma ihåg.
 Sådär, inget märkvärdigt.
 Dåligt. Svårt att komma ihåg.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2009
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards