Direktlänk till inlägg 6 april 2009

Kavkazkaja ovtjarka

Av Ingrid - 6 april 2009 18:32

Igårkväll (långt in på nattimmarna(förvånad?)) satt jag och surfade lite på kaukasisk ovtjarka, bergsschäfer och shiloh schäfer för att reda ut begreppen och skaffa mig en uppfattning. Jag älskar att veta såna här saker, skillnader på namn och raser, så det var inte så konstigt att timmarna vandrade iväg där jag satt och leddes från sida till sida.

Kaukasisk ovtjarka, som det visades ett program om häromdagen -  http://svtplay.se/v/1504869/uppdrag_granskning/del_12_av_22

Är en stor och extremt utpräglad vakthund, som är registerrad i svenska kennelklubben. I programmet pratades det dock mest om blandraser med ovtjarka i (schäfer i det här fallet).

Och den blonda damen som pratade om sin attack i skogen med sin ovtjarka-blandis, lyckades jag hitta här på nätet där hon skriver om sin Catch - http://www.infoom.se/mysite/index.php?user=111

Hon påpekar hela tiden att hon var okunnig och naiv när hon införskaffade hunden och råder andra att inte göra samma misstag som henne själv.

Catch har även en bror - som det verkar ha gått bättre för, än så länge, eller hittills i alla fall - http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2395114.ab


Blandning mellan Kaukasisk ovtjarka och schäfer brukar här i Sverige kallas för Rysk bergsschäfer av oseriösa uppfödare och okunniga personer.

Och en viss ihopblandning av bergsschäfer och shiloh schäfer råder visst men jag tog såklart reda på skillnaden. Shiloh schäfer är en större och sundare(sägs det) variant av den tyska schäfern. Den har en rasstandard - http://www.shilohshepherds.info/issrIllustratedBreedStandard.htm

Vet dock inte om den är registrerad i den amerikanska kennelklubben, vilket jag inte tror, men det anordnas utställningar för den i alla fall.


Angående den kaukasiska ovtjarkan tycker jag inte att rasen gör hemma här i svergie mer än till just den funktion den är framavlad till: att vakta boskap. Eller till tjänst inom polisen som de visade i reportaget.
Alla hundar ska ju mer eller mindre egentligen få göra det den är framavlad till. En BC ska valla, en retriever apportera, en husky dra, en jämthund jaga m.m(dom är dessutom inte så svåra att anpassa till våra egna liv). Varför göra ett undantag för rasen kaukasisk ovtjarka som dessutom är ännu mer utpräglad till det liv den ursprungligen har? Och som har det väldigt svårt att anpassa sig till ett liv i samhället där den ändå sällan trivs.

Här finns dock ett exempel på en som har en ovtjarka och som får det att funka, enligt ägaren - http://www.freewebs.com/ovtjarka/

Sen finns det ju ett fåtal uppfödare också av rasen.


Men vi människor kan ju faktiskt skaffa en annan liknande ras som trivs bättre i vårt tätbebyggda område fullt av liv. Varför just en Ovtjarka? Är vi verkligen så ha-galna?


Tänk till!

puss o kram

 
 
Felicia

Felicia

6 april 2009 21:48

Haha, jag var inne och kollade på freewebs sidan och just då stack mamma in huvudet:
-En Kaukasisk ovtjarka? Det ska vi inte ha! Det kan du glömma!
Haha =)) Nä inte min typ av ras ändå ;)
Tycker som du - ingen familjehund det där =)

Kram Felicia (som har en trött kooiker här hemma efter en rolig agilitydag. Imorgon är det spår igen)

http://www.kooikerroxy.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingrid - 27 april 2009 20:59

Okej, nu har jag bytt blogg officiellt till den här http://taggadetassar.wordpress.com/ Hoppas ni kommer att tycka lika mycket om den som den  här! ...

Av Ingrid - 25 april 2009 20:11

    Okej, ännu en agilitytävling för mig och Tilla är avklarad. Idag tävlade vi i både hoppklass och agilityklass.I hoppklassen hade hon väldigt bra fart men vägrade två gånger på säcken innan hon till slut tog den. Annars hade vi kunnat placera oss...

Av Ingrid - 24 april 2009 22:27

Nu sitter jag här och bölar. Tårarna bara väller över ögonkanterna..Orsaken? Tja, lite hundträning, om man nu kan kalla det för det. Hittade två filmer på en man som skulle träna sin labbe-liknande hund till att apportera. Hunden var bunden i en lina...

Av Ingrid - 24 april 2009 11:41

Antagligen kommer ajg att byta blogg så småningom. Är väldigt sugen på att ha wordpress, men det ända som får mig att tveka är ju att jag skrivit så länge i den här bloggen. Vi firar snart ett år... Men antagligen kommer jag att byta, så att ni är be...

Av Ingrid - 21 april 2009 11:09

Idag är jag nästan helt ledig från skola. Har bara en mattelektion på sena eftermiddagen. Och så var solen i moln idag för en gångs skull, i ett litet tag...jag tänkte att, kanske, kanske man skulle prova....och hej vad det gick! Tilla vart jättedukt...

Presentation

Omröstning

Vad tycker du om prefixet "Taggade Tassar"?
 Jättebra! Jag gillar det.
 Bra, lätt att komma ihåg.
 Sådär, inget märkvärdigt.
 Dåligt. Svårt att komma ihåg.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2009
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards